Gaming hjälper oss att simulera en mer hållbar framtid

Bild: Midjourney

Text: Paulina Modlitba

“We need imagination more than ever”. Citatet kommer från en artikel skriven av konsulterna Martin Reeves and Jack Fuller för Harvard Business Review; en artikel som sätter fingret på en av vår tids största utmaningar. I tider av exponentiell och disruptiv utveckling – men också av kriser – är det viktigare än någonsin att vi kan föreställa oss framtida scenarios, hotbilder och möjligheter bortom de nuvarande. Ju mer komplext och snabbrörligt samhället blir, desto svårare är det att förutse hur olika tekniker och skeenden påverkar samhället och varandra. 

Den svenska hållbarhetsbyrån Planethon har identifierat behovet av en mer omfattande och fantasifull storytelling och lanserat ett ramverk för hur sci-fi prototyping – inspirerat av bokgenren climate sci-fi  – kan användas för innovation. Deras nysläppta whitepaper The Death of Coffee innehåller både exempel och modeller för detta.

Inom bland annat industri och offentlig sektor har digitala tvillingar – en interaktiv 3D-modell av den visuella verkligheten – länge varit en populär del av digitaliseringsresan eftersom de erbjuder möjligheten att simulera processer i realtid, baserad på data och förutsättningar som speglar verkligheten. Koppla sedan på AI och möjligheterna blir ännu fler. Göteborg stad är en av de städer som utvecklat en digital tvilling av staden som helhet för att underlätta framtida stadsutvecklingsprojekt och testa olika scenarion såsom nya byggnader och höjning av havsnivåer.

Seoul har tagit sin digitala kopia ett steg längre och släppt en betaversion av staden i Metaverse där medborgarna kan interagera med varandra och stadens olika offentliga funktioner. Till 2026 har Seoul ambitionen att alla de viktigaste administrativa tjänsterna inom utbildning, kultur, turism och ekonomi ska finnas representerade.

I takt med att behovet av mer avancerade och omfattande simuleringar ökar har forskare på MIT börjat utforska möjligheterna att använda spelmotorer för det man kallar spekulativa visuella klimatberättelser; berättelser som illustrerar framväxten av ett helt nytt område som kombinerar stadsplanering, klimatvetenskap, realtids-3D-motorer, faktabaserad storytelling och spekulativ fiktion. I bästa fall underlättar detta för kollektiva, demokratiska, vetenskapliga och konstnärliga processer.  Detta är inte första gången spelbranschen bidrar med nya vägar framåt. Det stora genomslag som AI har just nu möjliggjordes till stor del av processorer som ursprungligen utvecklats för dator och videospel.

På MIT drivs även ett forskningsprojekt som bygger en digital tvilling av jorden i sin helhet för att öka klimatmodellernas träffsäkerhet och göra dem mer tillgängliga och användbara för alla. Möjligheterna är oändliga, men för att lyckas fullt ut är det viktigt att vi har tillgång till data som är både omfattande, högkvalitativ och relevant.

Läs mer om hur MIT använder spelmotorer och digitala tvillingar för att samskapa berättelser om framtiden. 

Mot 2030 🔮

2030 kommer klimatutmaningarna på jorden att vara så omfattande och omvälvande att behovet av snabba, regenerativa åtgärder som läker planeten är akut. Som tur är har även lösningarna blivit fler. Vid det här laget har vi förhoppningsvis en standard på plats inom EU för att synkronisera klimatåtgärder, dela data och insikter. Med hjälp av kraftfulla simuleringsverktyg som använder AI kan vi simulera många olika möjliga scenarier parallellt och få stöd i att bedöma sannolikheten i att de faller ut. Vi kan även få sofistikerad hjälp med att hitta lösningar på de utmaningar vi står inför. 

Utmaningen 2030 är inte tekniken och kunskapen – utan hur väl vi kan samarbeta, dela data, hitta gemensamma vägar framåt. 

Storskaliga problem kräver storskaliga lösningar. Och en stor portion fantasi. 

Med hjälp av AI och spelteknik kan vi göra avancerade simuleringar som stöttar oss i att förstå de komplexa konsekvenserna av våra beslut och innovationer. 2030 har fantasi och berättande aldrig varit så lätt!
— Paulina Modlitba
 

🚀 PS! Missa inte att signa upp på Paulinas nyhetsbrev som du hittar här: weshouldbefriends.substack.com

Paulina Modlitba är en av Sveriges främsta moderatorer, föreläsare och konsulter inom tech och innovation. Hon driver sedan nio år tillbaka ett eget bolag med SVT, Sveriges Radio, Bonnier AB, Nobel Media, Vinnova, och KTH bland sina kunder. 

 

Prenumerera på framtida spaningar

Föregående
Föregående

Innovationer utifrån beteendevetenskapliga principer

Nästa
Nästa

GPT-4 blickar mot 2030. & Midjourney visualiserar den